Dag 12 Vrijdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu Dag 12 Vrijdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu

Dag 12 Vrijdag

Door: Marco Havermans

Blijf op de hoogte en volg Marco

17 Mei 2018 | Frankrijk, Bonnebosq

Bonjour

De ochtend was niet veel anders als normaal dus daar ga ik het ook niet over hebben.

Na het ontbijt zijn wij ( Ik, Rick en Ugo) de containers naar straat gaan brengen. We hebben toen ook meteen de heg en de berm langs straat gesnoeid zodat als je de weg op wilt draaien je het beter ziet. De oprit van de pad naar de boerderij ligt aan een 90km weg en de heg staat net niet aan straat dus het is al lastig kijken. En als hij dan ook nog niet gesnoeid is is het helemaal lastig. Wat opvalt hier is dat er ENORM veel bramen groeien en die doen PIJN dat is niet normaal. Sommige zijn zo groot dat je je banden op de doorns kapot kan rijden. Het was ook al lekker warm dus Yvonne kwam water en ranja brengen. Aan de straatkant moesten we ook snoeien maar daar ligt een greppel dus dat hebben we met de shovel gedaan. De kont eerst zodat we vooruit kunnen rijden maar mocht er een auto op rijden de schade minder groot is. Het is een 90 km weg en daar wordt dus ook heel hard gereden. De Alhmann is wel wennen met het zwenken maar als je dat eenmaal onder de knie hebt is het wel zo handig. Je moet goed weten en kijken wat je doet. Maar dan kan je er snel en goed meewerken.

Na het eten hebben we de pinken uit de potstal achter in de koeien stal gedaan zodat we de tocht beter kunnen zien. We hebben de stro ruiven uit de pot stal gehaald en ze op gestrooid. Daarna zijn de andere pinken van de potstal in die hokken gegaan zodat we het eerste hok als mesthoop kunnen gebruiken. De percelen zijn gezaaid en er is geen plek om daar de mest weg te kiepen. De stro ruiven waren bijna leeg maar in dat laatste stro zaten nog wel muizen dus het was feest voor mijn maatje 46 hahaha. Rick is toen met Ugo een koe en kalf van de buurvrouw wezen verhuizen. Ik heb nog wat pakken stro achter de graandorser uit gepulkt met de shovel en in de stro schuur gezet.

Na de koffie zijn Rick en Yvonne weg gegaan om de auto te halen en ben ik gaan melken. Dit was de eerste melkbeurt zonder dat Rick en Yvonne ergens op de boerderij waren. Alles was goed gegaan op 2 dingen na. Er is een taaie vaars die min 15 minuten nodig heeft om uit gemolken te zijn. Die had zijn melkstel 6 keer afgetrapt. Ik was alleen dus kon niet heel de tijd bij de vaars blijven dus dat was aardig $^%#@&((&. En er was nog een koe die heel erg arrogant is en dus ook een paar keer aftrapte en mij getrapt heeft dat was dus weer #$%^&%$#. Tot 10 tellen en weer doorgaan. Nog even de kalveren bij het schuurtje geteld en de stieren gevoerd en toen was het avond.

Au revoir