Dag 13 Zaterdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu Dag 13 Zaterdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu

Dag 13 Zaterdag

Door: Marco Havermans

Blijf op de hoogte en volg Marco

19 Mei 2018 | Frankrijk, Bonnebosq

Bonjour

Deze ochtend verliep wel anders als anders. Ik heb namelijk dit keer ook het jongvee gevoerd. Dat gaat als volgt: ook nu eerst het oliepeil van de shovel controleren. Daarna heb ik de mais kuil open gerold en de rotte mais eraf gehaald. Na dat gedaan te hebben heb ik een pak kuilgras gepakt en die onder open gesneden daarna op de grond gezet de rest van het plastic eraf gehaald en het net afgewikkeld. De voermengwagen stond al op zijn plek want Baptiste heeft gisteren avond het voor mengsel gemaakt. Het pak kuilgras knijpen wij in 2e'n en dat gooien we in de voermengwagen. daarna pakken we een bak mais en gaan we een emmer melasse, brok, mineralen en zout. Dat gaat ook de voermengwagen in en dan gaat er even veel mais als gras in. Dat mengsel wordt aan de stieren, pinken, vaarzen en droge koeien gevoerd alleen staan die in de wei.

Na het ontbijt zijn we wat olieslangen gaan alten maken bij de plaatselijke New Holland dealer. Daar hingen Franse overalls in de uitverkoop dus die heb ik er maar meteen en meegenomen, want ja dat moet je toch hebben als je hier bent. Daarna zijn we naar de slagerij geweest voor wat vlees. We hebben daarna de vaatwassers verwisselt die in de gite van Bonnebosq was kapot dus moest die van hier daarnaar toe. We hebben gauw nog de ramen van de 5000 gewassen en hem klaar gemaakt zodat Rick er mee naar Jan kon om daar de kuil aan te rijden.

Na het eten heb ik de veewagen verder schoongemaakt en hem terug op zijn plaats gezet. Ook heb ik de pad nog geschoven en daarna ben ik aan mijn verslag gaan werken. met het melken was Rick er niet dus heb ik Yvonne geholpen. De koeien opgesloten, boxen uit gedaan, voermengwagen gelost, kalveren brokken gegeven en de stieren brokken gegeven. Nu wat eten en dan weer naar bed.

Au revoir

  • 20 Mei 2018 - 10:34

    Oma Nollen:

    Hoi Marco
    Hier weer even iets van mij. ik vindt dat wel afwisselend werk hebt
    hoor maar daar leer je ook veel van. Geniet van de tijd dat je daar bent.
    Groeten Oma Nollen

  • 20 Mei 2018 - 17:37

    Marjan Van Dongen:

    Hoi Marco,
    Wat super leuk om jou verslagen te lezen, het gaat je goed daar en ben je wel bezig op een dag met heel wat verschillende dingen! Leuk hoor dat het zo afwisselend is! Heb je het naar je zin daar? Hoe is de temperatuur hier is het heerlijk vandaag, wij zijn gaan wandelen in een nieuw stuk natuurgebied was erg mooi! En het eten is dat net zo lekker als thuis (pizzahut?) of hebben ze dat daar niet. Ach ja zoveel te lekkerder is het als je weer thuis bent. Zoals oma al zegt je leert daar veel van maar zeker ook op tijd genieten hé!! groeten ook van Nic ( ligt op de bak te ronken) en ik ga maar wat strijken kan maar klaar zijn!!
    Liefs Marjan dikke kus!

  • 22 Mei 2018 - 15:40

    Marco Havermans:

    Hallo Marjan

    Nog gecondoleerd met je zus. Ik heb het hier erg naar me zin het is een mooie omgeving en het weer is super. Het eten is betreft smaak niet veel anders je hebt hier wel andere gerechten en gewoontes. ik heb nu volgens mij al bijna evenveel stokbrood op als de afgelopen 17 jaar. Hier eten ze ook gewoon friet en pizza dus dat is niet anders.

    groetjes Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 06 Mei 2018
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 47920

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 15 Juni 2018

stage in frankrijk

Landen bezocht: