Dag 11 Donderdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu Dag 11 Donderdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu

Dag 11 Donderdag

Door: Marco Havermans

Blijf op de hoogte en volg Marco

17 Mei 2018 | Frankrijk, Bonnebosq

Bonjour

De ochtend was niet veel anders als anders we zijn wel wat eerder gaan eten want rick moest naar een vergadering. Rick zit namelijk in de gemeente raad van Bonnebosq ( spreek je uit als bonboo). ze gaan daar het asfalt verwijderen maar daar zit asbest in waardoor het verwijderen fors duurder wordt. dat moest eerst de gemeente gaan betalen maar dat hoeft uiteindelijk niet. Het maakt in principe niks uit want iedereen betaalt het toch.

Ik heb na het eten de koeien gevoerd dat gaat als volgt: ik loop eerst altijd langs de stieren om te kijken hoeveel mais ze nog moeten hebben. Dan controleer ik het oliepeil van de shovel ( die verbruikt best veel olie namelijk). Daarna rol ik als het moet de gras en mais kuil open en steek ik het rotte eraf. Het echte rotte gaat in de potstal ( tijdelijke mesthoop) en de wat warme mais gaat naar de stieren en als het veel is ook naar het jongvee. Dat komt overigens bijna niet voor, want de stieren eten heel veel mais. Dan pak ik een bak gras en ga ik de voermengwagen halen. Eerst laad ik het gras dan het voor mengsel dat bestaat uit: hooi, stro, koolzaadstro, soja, koolzaad, tarwe gluten, melasse, zout en mineralen.

Na het voeren ben ik met Ugo de heg langs de toe-gangs pad gaan snoeien. Ik heb de heg gesnoeid en Ugo moest het snoeisel op de pad trekken, zodat we het op konden laden. Dat ging niet zonder slag of stoot, want ik heb net iets in mijn eigen been gezeten. Ook een snee op Ugo's overal gezet maar dat was zijn eigen schuld, want hij liep heel erg dicht op mij. Ik had al een paar keer gezegd afstand houden maar dat deed hij niet dus heb ik hem ongemerkt geraakt. Hij liet het ook pas na dat we klaar waren zien.

Na het middag eten zijn we verder gegaan met de heg. Toen we daarmee klaar waren hebben Ik en Rick nog stieren uitgezocht die naar de wei moesten. Is best raar als de stieren nog niet volgroeid zijn en nog een beetje bang van je zijn maar toch der krachten laten zien. Rick zij ook niet snel bewegen, want als je op de grondt valt ben je ver van huis. nadat we ze uitgezocht hebben heeft Rick ze samen met Ugo weggebracht. En ben ik de hokken op gaan strooien. het zijn vier hokken naast el kaar en aan beide kanten was er een leeg dus daar kon ik in en dan gooide ik de pakken over het hek. De stieren hebben meer tijd als ik dus mochten ze zelf uit schudden. Ook dat gaat met geweld en dan showen ze weer hun krachten. Daarna zijn we koffie gaan drinken en hebben we gemolken. het was lekker vroeg avond dus niks mis mee.

Au revoir

  • 19 Mei 2018 - 08:46

    Oma Havermans:

    Fijn Marco dat het zo goed gaat, en dat je er al goed gewend bent. Je leerd er best self standing te werken. Geniet van je stage.Groetjes Opa Piet en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 06 Mei 2018
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 47917

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 15 Juni 2018

stage in frankrijk

Landen bezocht: