Dag 18 Donderdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu Dag 18 Donderdag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu

Dag 18 Donderdag

Door: Marco Havermans

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Mei 2018 | Frankrijk, Bonnebosq

Bonjour

Ook deze ochtend was er niet veel anders.
Na het ontbijt kwam er een man kijken voor een dek stier en ben ik het mengsel voor de boxen gaan maken. Ik moest 2 pakken koolzaad stro in de mengwagen doen en er dan 1 ton water bij doen. Toen rik terug was zijn we naar Lepicard gereden en hebben we er 1 ton kalk in gedaan. Je kon die dag stikstof in het graan laten meten dus dat hebben we meteen gedaan want Lepicard grenst aan een blok tarwe en die blok ligt aan de boerderij. Lepicard is eigenlijk ook een buurman. Lepicard is net zoiets als Agrifirm en CZAV samen. Je kan er brokken halen en ook je graan brengen. Maar ook zaaizaad, mineralen, kunstmest, benodigdheden voor de koeien en rondom melken. Het is een heel groot complex waar verschillende opslagen zitten. Er zijn compartimenten voor brokken en graan 3 bunkers 1 van 6000 ton voor graan 1 van 3000 ton voor gerst en 1 van 2000 ton voor koolzaad. Het gebouw is ook nog jong ik dacht een jaar of 4 oud. 1 km verder zit Agrial is precies het zelfde betreft wat je kunt halen en brengen. Alleen het zijn concurrenten. Rick haalt de brokken bij Lepicard en zijn kunstmest bij Agrial. Hij Brengt zijn granen bij allebei. Bij terug komst was het eten.

Na het eten zijn we het mengsel af gaan maken en hebben we het gelost. We moesten toen eerst weer de vaatwasser om wisselen in de Gite van bonboo we hebben daar meteen de berm, het gras en de heg gemaaid/gesnoeid. Nadat we terug kwamen hebben we de stro blazer aan gepikt en hebben we de boxen in gestrooid. De stroom was er in tussen tijd af het zou van 2 tot half vijf zijn maar om 6 uur hadden we nog geen stroom. Dat was dus lange pauze maar gelukkig om kwart over 6 hadden we stroom en konden we gaan melken. De mensen uit de Gite hadden in de stacaravan gekookt op gas.

Au revoir