Dag 30 t/m 35 Dinsdag t/m Zondag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu Dag 30 t/m 35 Dinsdag t/m Zondag - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van Marco Havermans - WaarBenJij.nu

Dag 30 t/m 35 Dinsdag t/m Zondag

Door: Marco Havermans

Blijf op de hoogte en volg Marco

10 Juni 2018 | Frankrijk, Bonnebosq

Bonjour

Dinsdag
ik weet niet goed meer wat we gedaan hebben maar dat zal ook niet veel bijzonders geweest zijn. De kalfjes zijn toen wel onthoornd we hebben natuurlijk gemolken en gevoerd.

Woensdag
Ik heb na het melken de pad geschoven zodat we de kalfjes konden om hokken, want er was geen plek meer voor het kalfje dat gisteren nacht is geboren. eerst hebben we de kalveren in de grote stro hokken om gehokt toen het voorste uitgemest, omdat die nat lagen. daarna de kalfjes overgedaan. De groepshoekjes opengemaakt en uitgemest met de shovel. Die weer gestrooid en alles terug gezet en daarna de eenling hokjes aan de kant gezet en die uit gemest. toen dat klaar was en afgewerkt heb ik nog het stro bijgevuld en met de bobcat ( is een soort golfkarretje op diesel) brokken wees ten halen bij Lepicard. Daarna hebben we de vloer van de stieren geschoven en ze gestrooid. ik heb toen al wat karren mest in de koolzaad gekiept op een plek waar veel onkruid staat. Ik heb ook nog een klein beginnetje gemaakt aan de potstal maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Donderdag
Heb ik stukken onkruid geklepeld in de koolzaad, zodat dat niet zaait. Daar heb ik ook de paarden mest van de hara weg gekiept. En er is ook een man geweest om de koeien te punten voor het parings advies. Na 7 ram volle karren was de mest plaat leeg maar ik moest eerst melken en ben daarna terug gebracht om de shovel te halen en het nog wat op te ruimen. Daarna hebben we de pink geschoren en toen was het avond.

Vrijdag
Er is aan mij gevraagd door Rick of ik met de koe en de punk mee mocht naar de keuring en er s'nachts wou blijven ja dat wil ik. Toen we de koe en pink aan het wassen waren werd Rick gebeld door Jan. Bij Jan was er iets mis gegaan met de bloedbuisjes dus had hij nieuwe op gestuurd en nu reageerde een koe twijfelachtig op IBR dus mochten er geen koeien en pinken van Jan meer mee naar de keuring. Het was nu de vraag of Tony nog wel mee wou naar de keuringen en ook s'nachts anders moest Rick maar die moest nog spuiten en wou dus liever mij sturen. uiteindelijk ging Tony wel maar veel later als gepland we moesten om 1 uur in Vire zijn uiteindelijk na om 4 uur vertrokken te zijn en na veel file waren we er om 6 uur. Na het uitladen hebben we meteen de koe en de pink gewassen en de stand gestrooid. na het wassen hebben we ze op hun plek gezet en brokken gegeven. We hebben nog wat geschoren en daarna zijn we gaan eten. we kregen meteen en glas pommeau in onze handen gedrukt. en na wat meer aperitief was het echt tijd voor eten. om half elf hadden we gegeten en hebben we zitten wachten tot half 1 om de koe te melken daarna zijn we naar bed gegaan.

Zaterdag
De dag van het concours in Vire na een veel te korte nacht van 1 uur slaap ben ik om 6 uur uit de vrachtwagen geklommen. Ik ben toen bij de koe en pink gaan kijken. Na het daar een beetje schoon gemaakt te hebben ben ik Tony, Lisa en Jeanette wakker gaan maken. Na een kwartier kwam tony eruit en heb ik samen met hem het scheren afgemaakt. Toen we daar mee klaar waren heb ik met de meiden de koe en de pink gewassen. Intussen had Tony al het stro ververst, Want dat was doorweekt omdat er schuin tegenover een drinkensbak lekte en alles dus blank stond. na de koe en pink in het verse schone stro terug gezet te hebben ben ik met Tony gaan ontbijten. Tony is daarna weg gegaan en ik heb de wacht van de meiden overgenomen zodat hun ook konden ontbijten. Nadat ze terug kwamen waren Rick, Yvonne, Yrsa, Lou en Fay er ook. De pink moest als eerst dus die snel klaar gemaakt en Yrsa heeft hem meegenomen naar de ring. Ik moest de wacht houden bij de koe.
middags moest de koe de ring in eerder dan verwacht dus heb ik hem tot de ring meegenomen en hem daarna afgegeven.

De pink was eerste en kampioen van de pinken en de koe 2e en reserve kampioen dus die moesten aan het eind nog een keer de ring in. de stand is zo gebleven en ze zijn geen dag kampioen geworden. daarna ben ik met Yvonne en Lou en Fay terug naar huis gegaan om te gaan melken.`
Au revoir

  • 11 Juni 2018 - 20:52

    Oma Nollen:

    Hoi Marco
    Als ik het zo lees is er heel wat gebeurt daar, heel wat verantwoording hoor.
    Maar je doet het goed hoor,je word er alleen maar sterker van.
    Ik heb respect voor jou,nog heel veel plezier en tot ziens.
    Oma Nollen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marco

Actief sinds 06 Mei 2018
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 47853

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 15 Juni 2018

stage in frankrijk

Landen bezocht: